Järnkölen på Min Andunge (S-3) behöver lite kärlek. Har forumet några rekommendationer kring kemikalier och färg?
Status just nu är ”renrostat med antydan till tidigare färg på något ställe”.
1 svar1 reaktion
Gilla
2 kommentarer
Leif Sjögren
19 jan. 2021
Hej!
Kul att du vårdar trean, det är en av de första välbyggda oregon pine-båtarna från Tore Larsson i Kungsviken.
Rostande kölar är ett vanligt problem. Tråkigt och besvärligt att hålla på med, men inte så allvarligt egentligen.
Om man ska få ett resultat som står sig, är det viktigaste att få kölen helt ren från rost. Sandblästring är nog den enda metod som verkligen ger bra effekt, men det är förstås lite svårt att fixa själv. Kan eller vill man inte klara det, så återstår att slipa/rensa med vinkelslip och olika rondeller, gärna sådana som har förmåga att gå ner lite i groparna. Försök palla upp båten så att du kan göra rent underkanten också. Överkanten kan man bara göra ren om man monterar av kölen. Annars får man göra så gott man kan i skarven till dödträet, men var lite försiktig så att du inte skadar dödträet.
När du har gjort rent kölen ska du börja ytbehandla genast, det blir snabbt ett tunt oxidskikt. Så avsluta rengöringen med att snabbt gå över hela kölen en extra gång. och ha ytbehandlingen klar att stryka på.
Förr hade man blymönja som var effektivt, sedan kom epoxi med tjära. Jag tror det är förbjudet numera, men det finns epoxiprodukter som är avsedda för järnkölar. Jag har använt NM:s epoxi för järnkölar, men det går säkert bra även med de stora färgtillverkarnas produkter. Det viktigaste är i alla fall att man har fått kölen helt ren från rost. Det behövs sedan flera epoxilager för att åstadkomma tillräcklig tjocklek. Man kan behöva slipa mellan strykningarna om de får härda ut. Var då försiktig så att du inte slipar igenom på upphöjningarna. Det är lika viktigt senare, när man slipar för att jämna till och måla bottenfärg.
Om man inte orkar med denna procedur kan man naturligtvis ta bort rosten så gott det går och måla med en vanlig enkomponents primer. Och räkna med att få upprepa detta nästa år!
Hur är det med kölbultarna? Om de ser rostiga ut uppifrån och det kommer ut rost i skarvarna i dödträet så är det nog dags att byta. Då måste du förstås ta av kölen. Det är förmodligen svårt att få av kölbultarna utan att förstöra bottenstockarna, så då får man byta dem också. Och montera bort dödträet så att man kan behandla kölens ovansida! Så här är det ofta, att jobbet växer när man ger sig in i det. Då gäller det att tänka till och begränsa sig.
Lycka till!
Leif Sjögren
SWE 15
1
dberg
21 jan. 2021
Svarar
Tack för ett utförligt svar!
Jag kommer att köra på slipa och epoxi runtom minus kölens översida. Kölbultarna är (naturligtvis) rostiga så då blir det det stora paketet - vilket jag försöker undvika för stunden.
Hej!
Kul att du vårdar trean, det är en av de första välbyggda oregon pine-båtarna från Tore Larsson i Kungsviken.
Rostande kölar är ett vanligt problem. Tråkigt och besvärligt att hålla på med, men inte så allvarligt egentligen.
Om man ska få ett resultat som står sig, är det viktigaste att få kölen helt ren från rost. Sandblästring är nog den enda metod som verkligen ger bra effekt, men det är förstås lite svårt att fixa själv. Kan eller vill man inte klara det, så återstår att slipa/rensa med vinkelslip och olika rondeller, gärna sådana som har förmåga att gå ner lite i groparna. Försök palla upp båten så att du kan göra rent underkanten också. Överkanten kan man bara göra ren om man monterar av kölen. Annars får man göra så gott man kan i skarven till dödträet, men var lite försiktig så att du inte skadar dödträet.
När du har gjort rent kölen ska du börja ytbehandla genast, det blir snabbt ett tunt oxidskikt. Så avsluta rengöringen med att snabbt gå över hela kölen en extra gång. och ha ytbehandlingen klar att stryka på.
Förr hade man blymönja som var effektivt, sedan kom epoxi med tjära. Jag tror det är förbjudet numera, men det finns epoxiprodukter som är avsedda för järnkölar. Jag har använt NM:s epoxi för järnkölar, men det går säkert bra även med de stora färgtillverkarnas produkter. Det viktigaste är i alla fall att man har fått kölen helt ren från rost. Det behövs sedan flera epoxilager för att åstadkomma tillräcklig tjocklek. Man kan behöva slipa mellan strykningarna om de får härda ut. Var då försiktig så att du inte slipar igenom på upphöjningarna. Det är lika viktigt senare, när man slipar för att jämna till och måla bottenfärg.
Om man inte orkar med denna procedur kan man naturligtvis ta bort rosten så gott det går och måla med en vanlig enkomponents primer. Och räkna med att få upprepa detta nästa år!
Hur är det med kölbultarna? Om de ser rostiga ut uppifrån och det kommer ut rost i skarvarna i dödträet så är det nog dags att byta. Då måste du förstås ta av kölen. Det är förmodligen svårt att få av kölbultarna utan att förstöra bottenstockarna, så då får man byta dem också. Och montera bort dödträet så att man kan behandla kölens ovansida! Så här är det ofta, att jobbet växer när man ger sig in i det. Då gäller det att tänka till och begränsa sig.
Lycka till!
Leif Sjögren
SWE 15